سقف ایستادرز

پس از معرفی کلی سقفهای ایستادرز در مقاله اول و بررسی شش مزیت سقف های کلزیپ در مقاله دوم   به 9 مزیت دیگر سقف ایستادرز می پردازیم

  • مقاوم در برابر آتش

  • قابلیت تولید بدون محدودیت در طول

  • پوشش کم وزن و سبک

  • هزینه نگهداری پایین

  • دارای تنوع رنگی بالا

  • بهره وری انرژی

  • مناسب برای سقف های با شیب کم

  • قابل اجرا بر روی انواع سازه ها (فلزی، اسپیس فریم، بتنی و ... )

  • قابلیت نوسازی سقف های قدیمی و یا آسیب دیده

  • قابلیت نصب انواع اکسسوری های قابل استفاده بر روی سقف مانند برفگیر، پانل خورشیدی، walkway و ...

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت امروزه شاهد طرح های پیچیده و زیبای معماری و سازه ای درسرتاسر جهان هستیم. با توجه به گسترش و توسعه شهرها، صنعت، فرودگاه، راه ها و مسیرهای دسترسی و .... در کشور عزیزمان ایران نیز در سال های اخیر بیش از پیش شاهد طرح های عظیم، با هندسه های خاص و پیچیده هستیم.
  • مقاوم در برابر آتش

سقف های ایستادرز ( زیپ پانل) قابل احتراق نیستند و در صورت نصب صحیح، دارای درجه آتش سوزی  Class A خواهد بود. Class A بالاترین درجه مقاومت بام در برابر آتش طبق آیین نامه ASTM E-108 می باشد. این نشان می دهد که سقف ایستادرز می تواند در برابر مواجهه شدید با آتش ناشی از منابع خارج از ساختمان مقاومت کند و همچنین باتوجه به مقاومت بالای عایق حرارتی پشم سنگ در برابر حرارت، در صورت رسیدن آتش به بخش عایق حرارتی میانی، آتش سوزی اتفاق نمی افتد و سوختن بخشی از آن باعث ایجاد گازهای سمی و کشنده نمی شود.

از آنجایی که ما نمیتوانیم سازه ای صد در صد نسوز ایجاد کنیم، سیستم های درجه بندی آتش به سازندگان و معماران اجازه می دهند تا موادی را که گسترش آتش را کاهش می دهند ، انتخاب کنند. این مسئله باعث می شود تا زمان بیشتری برای رسیدن آتش نشانان و مهار آتش قبل از اینکه خسارت قابل توجهی وارد کند، تامین شود.

علاوه بر این ، سقف هایی که دارای درجه آتش سوزی کلاس A هستند ، اغلب هزینه کمتری برای بیمه شدن دارند.
  • پوشش کم وزن و سبک

سقف های ایستادرز به طور معمول بین 18 تا 20 کیلوگرم می باشد و

جزو سقف های سبک محسوب می شود.

بنابراین گزینه مناسبی برای سازه هایی است که وزن زیادی برای پوسته نهایی در نظر گرفته نشده است. این موضوع در صرفه جویی در هزینه ها کمک شایانی خواهد کرد.

  • هزینه نگهداری پایین

از آنجاییکه نگهدارنده های لایه نهایی سقف آلومینیومی ایستادرز ( کلزیپ )، پنهان هستند و از زیر باعث اتصال این پوسته می شوند، در نتیجه همانگونه که قبل تر نیز بارها ذکر شد، بر روی سقف پیچ و پرچی برای اتصال وجود ندارد. این بدان معناست که هیچگونه پیچ، پرچ، واشر یا ... بر روی سقف وجود ندارد که در طی زمان خراب شود و نیاز به تعویض داشته باشد. دلیل عمده ای که این سقف نسبت به سایر سقف ها هزینه تعمیر و نگهداری پایین تری دارد همین مسئله و اتصال دهنده های پنهان سقف است.

پایه های نگهدارنده پنهان این امکان را می دهد که لایه نهایی آلومینیومی سقف ایستادرز به راحتی در اثر انبساط و انقباض ناشی از سرما و گرما حرکت خود را داشته باشد بدون اینکه مشکلی برای سقف ایجاد شود. پیچ یا پرچ های اتصال دهنده در اثر انبساط یا انقباض باعث ایجاد ترک های شعاعی دورتادور پیچ و بر روی پانل می شوند و همین مسئله یک نقطه ضعف مهم برای سقف است و به مرور زمان باعث نشت آب به داخل خواهد شد.

دیگر سقف ها به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارند و توصیه می شود حداقل سالی یکبار تعمیر و نگهداری انجام شود.

  • دارای تنوع رنگی بالا

کویل آلومینیومی لایه نهایی پوشش سقف، قابلیت رنگ پذیری با تنوع رنگی بالا به صورت کوره ای را دارد. کلیه رنگ ها طبق رال استاندارد و بدون محدودیت، قابل تولید می باشند.

همچنین رنگ ها به دو صورت مات و براق قابل سفارش و تولید می باشند.

  • بهره وری انرژی

پانل های سقف ایستادرز (سقف بمو) رنگی باعث افزایش بازتابش خورشید و کاهش دمای سطح سقف فلزی  می شوند. بدین صورت و با انعکاس گرمای خورشید، از جذب گرما جلوگیری می شود.

 به همین سبب با استفاده از سقف های ایستادرز (کالزیپ)، در هزینه های انرژی صرفه جویی خواهیم کرد.

  • مناسب برای سقف های با شیب کم

عمده ترین مشکل برای انواع پوشش ها در سقف های با شیب کم، اورلپ های پانل ها می باشد. هر چه قدر شیب کمتر باشد باید پانل ها اورلپ بیشتری به خصوص در جهت طول داشته باشند.

در شیب های کمتر از 10 تا 15 درجه، امکان برگشت و نفوذ آب دراثر خاصیت مویینگی، در محل اورلپ ها به خصوص اورلپ های طولی، بسیار زیاد می باشد و همچنین پیچ و پرچ های اتصال دهنده نیز خود عامل نفوذ آب بیشتر  در سقف های با شیب پایین می باشند.

از آنجایی که پانل های آلومینیومی لایه نهایی سقف ایستادرز بدون محدودیت در طول و به صورت یکپارچه تولید و نصب می شوند، بنابراین در این سقف، اورلپ طولی نداریم. درنتیجه در شیب های با درصد پایین، اتصال طولی یا به تعبیر دیگر نقطه ضعفی بر روی سقف وجود ندارد که آب به داخل ساختمان نفوذ کند. در واقع در پوشش سقف ایستادرز هر پانل خود مانند یک آبراه می باشد که آب ناشی از بارندگی را به پایین شیب سقف و آبروی انتهایی انتقال می دهد. (در واقع این پوشش برای سقف صاف کاربرد فراوان دارد)

  • قابل اجرا بر روی انواع سازه ها (فلزی، اسپیس فریم، بتنی و ... )

با توجه به ماهیت سقف های ایستادرز، که لایه های تشکیل دهنده سقف به صورت درجا و در محل پروژه نصب می شوند، این امکان را می دهد که متناسب با سازه موجود طراحی و اجرا شود.

لازم به ذکر است لایه زیرین در سقف های ایستادرز (ورق ذوزنقه ای) با توجه به ضخامت و ارتفاع گام و با توجه به جداول استاندارد باربری، دهانه های پرلین گذاری را پوشش می دهد بدون آنکه نیاز به اجرای شبکه زیرسازی داشته باشد. یعنی زیرسازی مورد نیاز برای سقف های ایستادرز تنها در یک جهت می باشد.

لازم به ذکر است در سقف های بتنی نیازی به لایه های زیرین سقف ایستادرز نمی باشد و پوشش در سقف بتنی به صورت تکجداره خواهد بود.

  • قابلیت نوسازی سقف های قدیمی و یا آسیب دیده

همانگونه که در مزیت شماره 13 اشاره شد پوشش سقف کلزیپ به صورت تکجداره نیز قابل اجرا می باشد. گاهی در برخی پروژه های قدیمی و یا پروژه هایی که با مصالح نامناسب و یا روش های نصب غلط اجرا شده اند، دچار مشکلاتی از قبیل آبدهی و غیره اتفاق می افتد که نیاز است با پوشش مجدد، موارد و مشکلات بوجود آمده را برطرف نمود.

در این حالت می توان پوشش سقف یکپارچه آلومینیومی کلزیپ را به صورت تکجداره و به عنوان پوشاننده امن و ایمن، بر روی سقف قدیمی به صورت کاملا آب بند و هوابند، اجرا نمود.

  • قابلیت نصب انواع اکسسوری های قابل استفاده بر روی سقف مانند برفگیر، پانل خورشیدی، walkway و ...

گام های ورق آلومینیومی ایستادرز این امکان را می دهد که صفحات خورشیدی و سیستم های نگهداری برف را بدون ایجاد هر گونه سوراخ و به وسیله براکت های آلومینومی اکسترودی طراحی شده و مخصوص بر روی آن نصب شود.

با این قابلیت در هر مرحله از بهره برداری پروژه، می توان المان های برفگیر،  walkway (مسیر دسترسی)، پانل خورشیدی و ... را در محل های مورد نیاز نصب نمود و یا بنا به نیاز و یا صلاحدید به تعداد آن ها اضافه و یا کم نمود.

حال پس از برشماری مزایای این سقف ها در مقاله بعدی به بررسی معایب این سقف ها می پردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید

Call Now Button